Räkna på Discounted Cash Flow - Excelark ~ Mot miljonen

fredag 3 september 2010

Räkna på Discounted Cash Flow - Excelark

Tanken var att jag skulle göra en video hur man diskonterar kassaflöden och även ett excelark för ändamålet. Men jag har varit/är sjuk och allmänt upptagen den senaste tiden så det enda som jag lyckats producera är excelarket som hjälper till att diskontera kassaflöden.

Du laddar ner excelarket här.
Update: ladda ner excelark med 97-2003 mall istället


Guide till excelarket
För att ändå kortfattat förklara hur man använder sig av detta dokument beskriver jag nedan vilka delar man själv behöver fylla i:

Dagens Aktiekurs - Här fyller man i vad bolaget har för aktiekurs idag. :-)

Antal utestående aktier - Här fyller man i miljoner i antal utestående aktier som finns idag i bolaget. Jag brukar alltid öppna upp pdf-dokumentet med årsredovisningen och söka på "antal aktier" men det finns säkert ett enklare sätt att hitta detta på.

Årets Owner Earnings - När man diskonterar kassaflödet för att beräkna nuvärdet förutsätter detta att man gjort en beräkning på OE de senaste 5-10 åren. Detta är egentligen det absolut svåraste då man måste ha god insyn i hur företaget fungerar för att vara så exakt som möjligt. Men man kan även göra det lite enklare för sig genom att beräkna fritt kassaflöde (länk till 4020). I alla fall fyller du i denna ruta i det senaste OE som du beräknat.

Tillväxt Owner Earnings år 1-10 - Här fyller du i hur mycket du tror att företagets OE tillväxt kommer att vara de kommande 10 åren. Detta grundar jag framförallt på beräkningen av OE de senaste 5-10 åren. Jag gör alltså antagandet att tillväxten som varit de senaste 10 åren fortsätter i 10 år till. Här fyller man inte i procent utan det som kallas för förändringsfaktor. Med detta menar jag att om det är 15% tillväxt fyller du i 1,15. Om det är 7% tillväxt fyller du i 1,07.

Tillväxt Owner earnings år 11 till evigheten - Nu fungerar i och för sig excelarket inte på det viset formeln itereras (beräknas om och om igen enligt en formel) till evigheten. Det beräknas bara i 200 år men eftersom de diskonterade kassaflödena går mot gränsvärdet 0 bör detta räcka. Och jag skulle bli förvånad om någon av bloggens läsare lever mer än 200 år till. Här fyller du i alla fall i hur mycket du tror att tillväxten kommer att ligga på när företaget har slutat att växa. Lämpligt är att vara mycket försiktig här och välja en tillväxt kring eller under inflationen.

Diskonteringsränta - Diskonteringsräntan är egentligen lite lurig för den kan föregås av lite fler beräkningar än vad jag brukar göra. Jag diskuterade detta dels med min bror finansekonomen och fick även lite kommentarer till inlägget om diskonterat kassaflöde. I alla fall kan man först göra en s. k. capm och sedan använda denna för att göra en wacc. Det är framförallt en formelövning som man då gör och egentligen inte är särskilt svår matematiskt. Men det finns en del avvägningar man måste göra och det är dessa som är svåra. MEN, jag skall inte grotta in mig i det nu utan nöjer mig med att ta en diskonteringsränta på 9% (1,09). Om så önskas kan jag säkert grotta in mig i det i framtiden :-)

När du nu har fyllt i alla dessa saker ovan kommer excelarket göra beräkningarna åt dig. Du kommer att få ett värde på DCF totalt (vilket är samma som nuvärdet) och du får även hur mycket margin of safety du i nuläget har.

Har du fler frågor eller tycker att något ser fel ut? Använd kommentarsfältet!

Läs också:

13 kommentarer:

J sa...

Snyggt byggt!

Graham /Finanstankar sa...

Ett tips: Du kan för det s.k. "Terminal Value", dvs värdet på bolaget från den dagen man antar konstant tillväxt använda dig av the gordon growth model. På detta viset kan du även enkelt räkna ut värdet med en miniräknare om du antar en konstant tillväxt från idag till evigheten. http://www.investopedia.com/university/dcf/dcf4.asp

40procent 20år sa...

Bra jobbat! Tack!

När det gäller CAPM och WACC så har jag försökt kolla snabbb vad var det för beräkningar men fick huvudvärd av alla konstiga antaganden och krångliga formler :)

inte miljonär än sa...

J: Tackar!

Graham/finanstankar: Tackar för tipset om terminal value, skall jag kolla upp!

4020: tackar! Haha, ja det är lätt att få huvudvärk av formler med lite för många bokstäver. Dock är dessa formler egentligen inte särskilt krångliga att räkna på. De flesta värden som behövs finns tillgängliga via internetbanken. Tyvärr stämmer ju dessa värden inte särskilt bra där (ibland). Jag tycker exempelvis beta värdena ofta kan vara annorlunda jämfört med vad som uppges i av företagen själva... Jag vet inte hur meningsfullt det verkligen är att egentligen beräkna capm och wacc heller. För mycket inblandade variabler i soppan kan ju göra att det blir heltokigt istället för att göra det enkelt och jordnära. :-)

Mattias sa...

Tack för beräkningmallen. Blir ett utmärkt verktyg att ta till vid bedömningen av köp-/säljalternativ.

Roger sa...

Hej!

I vilken excelversion är mallen skapad?

inte miljonär än sa...

Mattias: bra!

Roger: MS Excel 2007 tror jag att det skall vara

Roger sa...

Hej!

Är det möjligt att lägga upp en excel 2003 kompatibel version av filen????
Det vore mycket vänligt av dig isf.

inte miljonär än sa...

Hej Roger, skall kolla på det senare under dagen, meddelar i denna kommentarstråd när jag lagt upp ett sådant i så fall.

inte miljonär än sa...

Roger: Nu finns det en länk till i inlägget till 97-2003 mall istället, hoppas att det fungerar.

jonas sa...

Hej,

Tack för ett bra inlägg. Själv så tycker jag det svåra är vilken diskonteringsränta man ska räkna med då det får så stort utslag. Läste nyligen warren buffet way och har för mig att resonemanget där var att buffet använde långa räntan på amerikanska statsobligationer då han bara köpte stabila bolag vilket inte medförde någon riskpremie. Men i nuläget när långa räntorna är så låga kan ju i stort sett alla aktieköp räknas hem om man sätter den räntan. Skulle gärna höra lite mer om hur du resonerar kring de 9% du använder.

inte miljonär än sa...

Hej Jonas!
I excelarket i detta inlägg lade jag bara in en diskonteringsränta för att jag tyckte att ngt skulle det stå där ;-)

Men jag förstår din fråga och det är ganska svårt att sätta en diskonteringsränta så lämpligt som möjligt. Ett sätt är att göra en capm och använda detta till en wacc för att på så vis få en lämplig d.r. Mer om det kanske i ett senare inlägg. Själv tycker jag man skall göra denna typ av analys om man har bra koll på företagets kassaflöden och känner sig trygg med att ha prickat någorlunda rätt med owner earnings. Sedan bör man nog vara försiktig att sätta för låga diskonteringsräntor.

Roger sa...

Tack för att du ordnade en 2003 version av DCF mallen.

mvh
R